עשיתי שינוי באורח החיים לקראת ראש השנה, לא מדובר באיזה טקס דתי הפעם למרות שאלה מעסיקים אותי. אני מתכוון לכך שנרשמתי לחדר כושר. במה שונה רב שהולך לחדר כושר מכל השאר? כרגע הכל בדיוק אותו דבר, עם התאמות שיתאימו לי. בשתי הפעמים שביקרתי שם הלכתי על מכשירי ההליכה בדרגות משתנות. רציתי גם להפעיל את הראש תוך כדי אבל זה לא מסתדר בעוצמות בהן אני מצפה מעצמי אז עושה בכל זאת את מה שאפשר. צפיתי היום בהרצאות טד. היה מעניין להיחשף לכמה מרצות יפניות וללמוד על השינויים שהן חוו במעבר לארצות הברית תוך קריאת ספרים מערביים יותר. אחת מהן הזכירה את התנ"ך בתרגום לאנגלית וראתה בזה שיפור לעומת הפילוסופיה הקונפוציאנית עליה גדלה. יש אווירת עבודה על השריר בוולקאן הזה שנקרא חדר כושר, ואני מודה שנהניתי. חבל שאין במכשיר מוזיקה קלאסית (כולל פופ רוק דוגמת הביטלס). היה לרגע באחד הערוצים רב שתקע בשופר, גם זה משהו. עוד דבר שהיה חסר לי שם זה שלא מוכרים בחדר הכושר הזה קפה. אתם יודעים למה הכוונה, לא המשקאות האלו שכונו בעבר משקאות אנרגיה שמכילים גם קופאין אלא ממש פחית כזאת של קפה קר של מאסטר קפה או משהו בסגנון. התאמנתי כשעה עד שסגרו את חדר הכושר ואז נאלצתי ללכת משם. האור בחוץ יפה כתמיד, יש יופי באור הלבן צהבהב של הרצליה, הוא נראה לי לבן יותר מזה של תל אביב. האור של ניו יורק היה לבן במיוחד כשביקרתי שם ואהבתי אותו נורא, ובכלל ערים מעניינות אותי. ניתן לומר שאני אדם אורבני, עכבר העיר. אין לי חברה, אני רווק ומעולם לא התחתנתי. אני יודע שזאת אולי הפעם הראשונה שאתם שומעים עם רב רווק שלא היתה לו חתונה אבל זה המצב. ופגשתי רבנים נוספים שהיו רווקים כשפגשתי אותם, לא רק שזה לא נורא אני גם מוצא בזה יתרונות. בגלל שאני חדש בעיר אני מחשב מחדש את מסלולי. מה שעשיתי בעיר הקודמת לאוו דווקא מתאים פה. צריך לחיות פה אחרת.
ולא תמיד מתחשק לנסוע לעיר הגדולה שמעבר לתחנת הרכבת או האוטובוס. אני יודע שיש בחורות שמעוניינות לפגוש אותי אבל הן יותר חושבות על זה מעושות צעדים בפועל. לרוב הן נמצאות מעבר למסך או מרוחקות למרות הרצון שלהן בהיכרות. הייתי אומר שהן פחות אסרטיביות ממה שצריך כדי להכיר אותי. לגבי יופי דווקא יש הרבה בנות יפות בישראל. הן לא מודעות לאיסורי הדת ביחסים בין המינים ואני חושב אם להסביר. זה ידרוש הסברים בכל פעם מחדש. למשל שמתי לב שהן לא בדיוק מודעות לאיסור נגיעה, וזאת למרות שזה איסור חשוב ומפורש, ורבות מהן אינן יודעות על האיסור להסתכל על בחורות מה שיכול בכלל ליצור מצבים בעיתיים. צריך לשלב את התורה היכן שהחיים מאפשרים ולפתור בעיות היכן שזה אפשרי. הצ'אט ג'י פי טי הוא התפתחות מעניינת והוא מנגיש ידע בדרך שונה מספרים ואני מעריך את זה. למשל בספר צריך לחכות לפעמים כל הספר כדי לקבל תשובה לשאלה שמעסיקה אותך והצ'אט של הבינה המלאכותית עונה על שאלות מייד ואם יש שאלה אחרי זה הוא עונה גם עליה. והוא נותן חומר לחשוב עליו לא אמרתי שלא. אני נהנה מהשילוב של מסכים וספרים. התקופה בה הכל היה כתוב בכתב יד ובדפוס על נייר עברה, היום אנחנו כבר חושבים על דברים אחרת. כבר לדוד אבידן היה צ'אט אוטומטי בשנות השבעים כמובן. אבל כמה הצ'אטים האלה התקדמו מאז! שלנו הרבה יותר מבין ומאגרי המידע הרבה יותר נגישים לו. אני חושב על הרבנים, וכל אחד מהם שמצוי במחשבתי יקר לי ונוגע בליבי. אילו דמויות חכמים יש בעם ישראל.
בשיחה האחרונה שלי עם ראש הישיבה הוא אמר שזה ממש איסור של הלבנת פנים לדבר או לכתוב דברים משמיצים על אדם מכובד בישראל. הוא התייחס ספציפית לחזון איש. שמעתי כמה התורה שלובה בחייו של הרב וכמה הוא מצוי בדברים מתוך חייו וניסיונותיו. הוא רוצה להימנע מדברים מסויימים באינטרנט ואני מבין למה. הוא יודע שנפגעים ככה ושמרחיקים אותנו מהתורה, והוא רוצה לחשוב רק על התורה. אני רציתי לחשוב על דברים נוספים לתורה פילוסופיה אמנות פלסטית ושירה. ויש לי זמן ואמצעים לחשוב על כל הדברים האלו. כשאני מסתכל בעולם אני רואה כמה הוא מעניין אבל גם כמה אנחנו חשופים לדברים שלא היינו אמורים להיחשף להם. מצד שני אולי ההיסגרות החרדית מוגזמת? בו זמנית ההתרחקות החילונית ממקורות היהדות נראית לי הגזמה לכיוון השני. למה כל הזמן מחפשים ביטויים באנגלית כשאפשר למצוא כל כך הרבה במקורותינו שנאספו במשך אלפי שנים וכוללים גם את התרבות העברית של המאה העשרים שכבר מסכמים. האם לא הייתם רוצים לדעת מה חשב אחד מחכמינו? יש גם כאלה שחיים ואפשר לשוחח איתם ולעבד את הדברים באמצעות הכלים והמושגים שלך, ואפשר כמובן ללמוד עוד מושגים חדשים. שיהיה חג שמח ובטוח. בתמונה מאיר ויזלטיר, חכמה בעברית לעת החדשה, אוונט גרד חדשנות ועוקץ. זהו פוסטר לאחד האירועים האחרונים שהתקיימו בחייו ותמונה שלו צעיר ועוקצני. המשוררים הצעירים לא היטיבו לקרוא בספריו ונשארו בלתי מודעים לשיריו באופן ממש מדאיג וגם בלתי מחוייבים למורשתו כפי שהיא באה לידי ביטוי בקריאת כתבים. לעומת זאת השפיע עליהם רבות בעל פה ובמתן עצות ודוגמא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה